Maavedentiellä on nyppylöitä, joiden kohdalla näkyvyys on vain joitain kymmeniä metrejä. Kyläläisten huoli Maavedentien alkupään turvallisuudesta ei kuitenkaan saa vastakaikua Pohjois-Savon ELY-keskukselta.
Vitikkaniemessä asuva Pekka Rastas esitti viime syksynä, että Maavedentien nopeusrajoitusta alennettaisiin 60 km/h Jäppilän kirkonkylältä Vitikkaniemen tiehaaraan asti eli vajaan kahden kilometrin matkalle. Nykyisin nopeusrajoitus on 80 km/h.
– Sokea Reettakin näkee tilanteen ja sen, että jotain tarvitsee tehdä. Tie ei ole kovin leveä ja kahden nyppylän kohdalla näkyvyys on todella heikko. Varsinkin kesällä tämä on suosittu kävelyreitti, jossa kuljetaan esimerkiksi lastenrattaiden kanssa, Rastas sanoo.
Rastas ajaa itse aktiivisesti väliä ja kertoo havainneensa läheltä piti -tilanteita, kun autoja on tullut molemmista suunnista ja tien reunassa on ollut kävelijöitä.
– Olen testannut ajamista ja tarkkaillut samalla näkyvyyttä. Tällä tieosuudella ei voi ajaa 80 km/h turvallisesti. Talvella tie on todella kapea eikä sivuun pääse väistämään. Myös tien varteen jäävälle Tenhusen Kimmon autokorjaamolle on paljon liikennettä.
ELY-keskus: Autiotie ei tarvitse rajoituksia
Jäppilän Kylät ry tarttui aloitteeseen ja esitti nopeusrajoituksen alentamista Pohjois-Savon ELY-keskukselle. Saadun vastauksen mukaan nopeusrajoitusta alennetaan Salmen lavan kohdalla, mutta ei muualla. Uudet liikennemerkit pystytetään tulevan kevään tai kesän aikana.
– Ei tässä ole perusteita alentaa nopeusrajoitusta. Katson tätä GoogleMapsista ja tässähän on lähinnä peltoja ympärillä ja todella vähän liikennettä, liikennejärjestelmäasiantuntija Olli Meriläinen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta sanoo.
Salmen lavan kohdalla nopeusrajoitusta puoltaa hänen mukaansa se, että lavalla on tapahtumia ja tien varressa on levike, johon pysähdytään usein katselemaan maisemia.
– Rajoituksista menee uskottavuus, jos laitetaan matala nopeusrajoitus ympäri vuoden autiotielle, jossa on vain vähän liikennettä. Asutusta tien varrella on harvakseltaan, joten voiko tiellä olla kevyttä liikennettä kovinkaan paljon? Meriläinen pohtii.
Omin silmin näkee paremmin
Pekka Rastas nauraa ääneen viralliselle vastaukselle. Hänen mukaansa se kertoo siitä, että asiaa ei ole ymmärretty ELY-keskuksen päässä.
– Jos tämä olisi autiotie, silloin ongelmaa ei edes olisi. Tämä on kuitenkin suosittu ulkoilureitti nättien maisemien keskellä ja liittymiäkin on 15 tuolla lyhyellä matkalla. Jos ammattilainen kävisi paikan päällä katsomassa, hän näkisi suoraan, että ei tässä ole järkeä, Rastas tiivistää.
Mitä sanot liikennejärjestelmäasiantuntija Olli Meriläinen, maltatko irrottautua kirjoituspöydän äärestä ja tulla Jäppilään tutustumaan tien pätkään omin silmin?
– Laitetaan harkintaan. Miksei kesäaikaan voisi käydäkin asiaa vielä varmistelemassa, Merilainen sanoo.
Teksti: Hanna Moilanen