Pohjois-Savon ELY-keskus myöntää, että Pieksämäki-Jäppilä-Tihusniemi-tie on elinkaarensa päässä ja kunnostusta tarvitaan. Päällystyksen aikataulua ei kuitenkaan ole lyöty vielä lukkoon. Kunnostustarpeita on listoilla enemmän kuin määrärahoja.
Taksiyrittäjä Ulla Markkanen vastaa puhelimeen Ruuhilammen suunnalta. Päivän viimeinen koulukyyti on juuri takana, ja Markkanen ajaa takaisin kirkonkylää kohti.
– Oho, joku on näköjään särkenyt tässä autonsa. Lokasuoja on tippunut tuohon tien viereen, Markkanen sanoo.
Ammattiautoilija tietää itsekin, että kalusto on kovilla Jäppilän seudun teillä. Välillä on kuoppaa kuopan perään, ja paikoitellen asfaltti alkaa murentua päällystetyillä pinnoilla.
– Vaikka ne näitä miten paikkaavat, kuopat tulevat aina uudestaan. Teiden peruskunto yksinkertaisesti on todella heikko, Markkanen arvioi.
Yrittäjä Tommi Vauhkonen VT-kuljetuksesta on samoilla linjoilla. Raskaampien ajoneuvojen ajaja huomaa tiestä myös seikkoja, joita pienemmällä kulkupelillä ei samalla tavalla aisti.
– Pieksämäki-Jäppilä välillä on todella pahoja heittoja ja kallistumia, jotka kertautuvat korkeilla ja painavilla kuormilla. Vähän aikaa sitten Rummukan risteysalue Jäppilästä tullessa meinasi yllättää ja kuorman kaatuminen oli lähellä, vaikka tie tuttu onkin, Vauhkonen sanoo.
Vauhkonen toivoo, että teiden kunnon tarkkailijat kävisivät testaamassa niitä muutenkin kuin henkilöautolla. Ymmärrys voisi avartua kummasti.
Korjauspäätöstä ei ole vielä tehty
Jäppilän Kylät ry vetosi syksyllä 2021 Pohjois-Savon ELY-keskukseen Pieksämäki-Jäppilä-Varkaus ja Jäppilä-Sorsakoski -teiden peruskorjauksen ja uudelleen päällystyksen puolesta.
Teiden heikko kunto on tiedossa myös Pohjois-Savon ELY-keskuksen päässä. Vastineessa todetaan yksiselitteisesti, että päällysteet ovat elinkaarensa päässä ja tarve kunnostukselle on ilmeinen. Tarkempaa suunnitelmaa teiden päällystyksestä ei kuitenkaan vielä ole.
– Pieksämäki-Jäppilä-Tihusniemi-väli on mukana niiden kohteiden joukossa, joista tehdään päällystysratkaisut seuraavien 2–5 vuoden sisällä. Tulevien vuosien budjetista ei vielä kuitenkaan ole tietoa, ylläpitovastaava Kimmo Tiikkainen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta sanoo.
Epävarma maailmantilanne heittää varjonsa myös tieurakoihin. Teiden päällystyksen kulut ovat nousseet viime vuosina ja nousevat edelleen. Jos valtion tiebudjetti pysyy samalla tasolla, se tarkoittaa yhä vähemmän päällystettyjä kilometrejä.
ELY-keskuksen mukaan alemman tieverkon kohteita on viime vuosina päällystetty tällä alueella noin 100 kilometriä vuodessa. Miten todennäköistä on, että Pieksämäki-Jäppilä-Tihusniemi on tulevien vuosien kunnostuslistalla?
– Tienpitoalueella on tällä hetkellä noin 1000 kilometriä tämäntyyppisiä, kunnostusta odottavia teitä. Pieksämäki-Jäppilä-välillä on kuitenkin jo sen verran liikennettä, että sen puolesta tieosuus on odotuslistan kärkipäässä, Tiikkainen sanoo.
Yhteistyöpalaveri siirtyi tulevaisuuteen
ELY-keskukselle kirjelmöinnin lisäksi Jäppilän Kylät ry vetosi syksyllä 2021 Pieksämäen tekniseen lautakuntaan, että kaupunki ottaisi aktiivisemman roolin ja pyrkisi vaikuttamaan alueen teiden kuntoon ja turvallisuuteen. Vaikuttamistyötä ELY-keskuksen suuntaan voisi tehdä esimerkiksi yhdessä Varkauden ja Leppävirran kanssa.
– Lautakunnalla oli tahtotila vaikuttaa teiden kuntoon, mutta emme pysty suoraan tekemään ELY:n vastuulla oleville teille mitään, teknisen lautakunnan puheenjohtaja Timo-Juhani Liukkonen sanoo.
– Keskeisin vaikuttamisväylä meille kylillä asuville on Tienkäyttäjän linja. Siihen kannattaa soittaa epäkohdista. Tarpeeksi kun tulee palautetta, niin kyllä sillä sitten on vaikutusta.
Tekninen lautakunta antoi tukensa kyläyhdistyksen tekemälle aloitteelle ja delegoi vaikuttamistehtävän kaupungin tekniselle toimelle. Tekninen johtaja Jari Nykänen, mitä on tapahtunut syksyn 2021 jälkeen ja missä mennään tällä hetkellä?
– Meillä oli sovittu Leppävirran ja Varkauden teknisten johtajien kanssa palaveri huhtikuun puolen välin jälkeen. Se kuitenkin peruuntui valtuustoseminaarin vuoksi, ja uutta aikaa ei ole vielä sovittu, Nykänen sanoo.
Teksti: Hanna Moilanen